THE DAILY LEADER

The Missing Reel #2: 51 TIFF Recap

Tuesday, December 14, 2010

| |
Δεν είναι καθόλου απλό να κάνεις τον απολογισμό μιας διοργάνωσης, όπου κατά βάση περνάς πάρα πολύ καλά και συναντάς με ρυθμό ώρας στις διαδρομές μεταξύ των προβολών ανθρώπους που έχεις να τους δεις έναν ακριβώς χρόνο. Μαζί με τις ταινίες, γεμίζουν στην ουσία το δεκαήμερό σου και φτιάχνουν το δικό σου customized φεστιβάλ, που ελάχιστη σχέση έχει με αντικειμενικά κριτήρια ή τα κριτήρια των άλλων.

Βασικά, ένα φεστιβάλ γίνεται για να περάσεις καλά (ακόμη κι όταν προστάζει η δουλειά σου να είσαι εκεί) κι αν αυτό δε συμβαίνει τότε είσαι σε λάθος μέρος.




Όλοι γνωρίζουν πια ότι το φετινό Φεστιβάλ υπό τη νέα διεύθυνση του Δημήτρη Εϊπίδη ήταν καταδικασμένο από τις γενικότερες συνθήκες (κρίση, ΔΝΤ κλπ), αλλά και από τις ειδικότερες (χρέη και σπατάλες των προηγούμενων) να είναι το πιο λόου-μπάτζετ της τελευταίας πενταετίας. Κι αυτό, παρά τη μείωση του εισιτηρίου κατά 1 ευρώ (στα 6, δηλαδή, αν κι εγώ νομίζω ότι το 5 πρέπει να γίνει πλαφόν σαν το νερό του Κίμωνα Κουλούρη), έγινε αντιληπτό σε κάθε επίπεδο με αποκορύφωμα την ανυπαρξία οποιασδήποτε σοβαρής διαφήμισης μέσα στην πόλη η οποία είναι συνυφασμένη με το θεσμό.

Το αποτέλεσμα αυτής της πολιτικής ήταν η προσέλευση να είναι καλή στα νούμερα, αλλά να χάνει κατά πολύ στις εντυπώσεις σε σύγκριση με τα ποδοπατήματα των πρόσφατων ετών.

Ήταν εμφανές και σε μικρότερα πράγματα, όπως το αργοπορημένο, βαρύ και αργοκίνητο επίσημο site που φαντάζει πλέον παλαιάς κοπής και λόγω σχεδιασμού, αλλά κυρίως λόγω της ανύπαρκτης λειτουργικότητας. Το καταλάβαμε και απ' την αναστολή ενός αφιερώματος που είχε ανακοινωθεί, την ακύρωση ενός live, τη μετακίνηση όλων των πάρτι στην Αποθήκη Γ (τακτική που άρχισε από πέρσι), τις προσλήψεις της τελευταίας στιγμής, την ανάληψη της λειτουργίας του κυλικείου από ιδιώτη που διατήρησε τις ακριβές τιμές του μαγαζιού του σε ένα προσωρινό χώρο εστίασης με σίγουρη προσέλευση πολύ κόσμου, τους λίγους προσκεκλημένους απ' έξω, τους ακόμη λιγότερους έλληνες του χώρου (δε θέλω να σκέφτομαι ότι τ' άλλα χρόνια έρχονταν όλοι επειδή τους πλήρωναν τα έξοδα για να το παίζουν καλεσμένοι) κλπ κλπ.

Εντάξει, το 51ο ΦΚΘ ήταν φτωχικό και πάλι καλά που έγινε με τα βασικά και με μια πολύ καλή διάθεση από μεριάς όλων.




Πάνω απ' όλα όμως, το φετινό Φεστιβάλ είχε μια πολύ καλή λίστα ταινιών, με το καλύτερο Διαγωνιστικό που έχω δει εδώ και χρόνια, σταθερά δυνατό Βαλκανικό και Experimental, ενδιαφέρουσες πρεμιέρες, εντυπωσιακές ταινίες λήξης και έναρξης, πολύ σινεφίλ αφιερώματα και δύο πολύ γεμάτα τμήματα ανεξάρτητων ταινιών απ' όλον τον κόσμο.

Ο κόσμος δε συγκλονίστηκε, αλλά ικανοποιήθηκε και αναρωτιέμαι πόσο καλύτερη θα ήταν η τελική εικόνα, αν οι πιο γνωστοί έλληνες δημιουργοί έφερναν τις πρόσφατες ταινίες τους εδώ για χάρη του ελληνικού τμήματος κι όχι για το διαγωνιστικό, όπως έκαναν η Αθηνά Ραχήλ Τσαγκάρη (Attenberg) κι ο Άρης Μπαφαλούκας (Άπνοια). Μπορεί να μην είμαι λάτρης (το αντίθετο) του ελληνικού σινεμά, αλλά το ενδιαφέρον των θεατών είναι πάντα μεγάλο κι η προσέλευση στο Φεστιβάλ τονώνεται αντιληπτά.

Υπάρχει και κάτι άλλο, που ίσως να γίνει πιο εύκολα σ' αυτά τα λόου μπάτζετ χρόνια που έρχονται ή ακόμη και λόγω αλλαγής Δημοτικής Αρχής και για μένα έχει ιδιαίτερη σημασία. Το ότι αυτό το Φεστιβάλ είναι το Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης πρέπει να γίνεται αντιληπτό σε όσους κινούνται και πιο πέρα απ' το Λιμάνι και το Ολύμπιον.

Αυτό είναι κάτι που είχε πετύχει η προηγούμενη διοίκηση σε ένα βαθμό, ειδικά τα πρώτα εύρωστα χρόνια της με τις εκθέσεις και τις εκδηλώσεις σε διάφορα σημεία του κεντρικού Δήμου (Ας πιάσουμε αυτόν πριν επεκταθούμε και στους άλλους). Νομίζω ότι η συνεργασία με όλους τους Δήμους της πόλης για την προώθηση του θεσμού, ίσως και με προβολές, κατά τη διάρκεια και μετά τη λήξη, σε Δημοτικά Κινηματοθέατρα θα έφερνε πιο κοντά στη διοργάνωση τους πολίτες.

Δεν ξέρω τι γίνεται έξω, αλλά στην Ελλάδα δεν υπάρχει άλλο Φεστιβάλ που να έχει εν δυνάμει τόσο μεγάλη δυνατότητα να γίνει πόλος έλξης ταξιδιωτών και να επωφεληθεί απ' αυτό μια μεγαλούπολη που χρειάζεται οικονομική τόνωση αντλώντας κύρος και αναγνωρισιμότητα. Η προηγούμενη διοίκηση το κατάφερε κι αυτό, αποδεικνύοντας, για ένα μικρό διάστημα τουλάχιστον, ότι είναι εφικτό. Δε βρίσκω κανένα λόγο για να μείνει το ΦΚΘ ένα μικρό κινηματογραφικό φεστιβάλ της Ευρώπης και πάρα πολλούς λόγους για να επιχειρηθεί ξανά το αντίθετο, αλλά με καλύτερη διαχείρηση και οργάνωση τη δεύτερη φορά. Γι' αυτό άλλωστε έγινε κάποτε Διεθνές από αμιγώς ντόπιο.




Κι αυτά τα ξύλινα και συγκαταβατικά που ξεστόμισε ο Παύλος Γερουλάνος κι επαναλαμβάνονται κι από άλλους, απλώς και μόνο επειδή πέρασαν καλά και χαλαρά, εμένα μου φαίνονται πίπες κι ουδεμία σχέση έχουν με τη διαχείρηση και την εξέλιξη ενός διεθνούς θεσμού που είναι συνυφασμένος με μια πόλη σε κάτι πραγματικά αξιοζήλευτο, πετυχημένο και πρωτοποριακό. Το θλιβερό παράδειγμα της απέθαντης σα ζόμπι Διεθνούς, και καλά, Έκθεσης Θεσσαλονίκης είναι μόλις λίγα χιλιόμετρα μακριά απ' το Λιμάνι.

Τέλος πάντων, κουβέντες για όλα αυτά έγιναν πολλές αυτές τις ημέρες και συνηθέστερα από ανθρώπους σαν κι εμένα, πλήρως αναρμόδιους να γνωμοδοτήσουν ή ν' αναλάβουν να υλοποιήσουν μεγαλεπήβολα σχέδια. Η ουσία είναι ότι το 51ο ΦΚΘ διεκπεραιώθηκε με αξιοπρέπεια και χαμόγελα μετά τα credits, οπότε θεωρητικά μόνο καλύτερο μπορεί να γίνει. Απλώς, όπως είπε κάποιος εξυπνάκιας κάποτε: Θεωρητικά, η θεωρία με την πράξη είναι το ίδιο πράγμα, στην πράξη όμως, δεν είναι.

Λουκάς Τσουκνίδας

(Photos by Oneiros, www.flickr.com/photos/asterios)
Another undisputed truth by Monkie and The Supreme Leader

0 comments:

Post a Comment

KIM'S 1-LINE REVIEWS

Leader's Mood: STRANDED


AMIGO

Ιστορικό στιγμιότυπο γεμάτο από ενδιαφέροντες παραλληλισμούς με το σήμερα, αλλά με πολύ αργή κλιμάκωση και παράταιρο, ετεροχρονισμένο χιούμορ.


CARANCHO

Καλοπαιγμένο και με πρωτότυπη πλοκή, αλλά μακρόσυρτο, χωρίς σκηνοθετικό ρυθμό και χωρίς πραγματικό φινάλε.


THE EDGE

Άψογο σε όλα όσα υπόσχεται, συν τα τρένα, ίσως το καλύτερο ρωσικό μπλοκμπάστερ που έχω δει ποτέ.


TINY FURNITURE

Καλή χρήση του ψηφιακού μέσου, ωραία κάδρα, χιούμορ και σαρκασμός, από μια κοπέλα που κάνει το αντίθετο του mumblecore με τα ίδια μέσα.


THE ADVENTURE OF IRON PUSSY

Μπι-Μούβι κωμωδία αναφορών σε άλλα είδη, δε θα την έβλεπε ποτέ κανείς αν δεν υπήρχαν τα αφιερώματα σε σκηνοθέτες.


MEEK'S CUTOFF

Παλιομοδίτικο γουέστερν για την κατάκτηση της Δύσης που ξεκινά με υποσχέσεις για ινδιάνους που τρέχουν γύρω από φλεγόμενες άμαξες και καταλήγει ως υπαρξιακό δράμα.


KOSMOS

Ένας ελκυστικά αλλόκοτος χαρακτήρας κι ένα μάτσο αλληγορίες σε μια υπέροχα φωτογραφημένη κι ερμηνευμένη ταινία, που ξέρει και πότε να τελειώσει.


COLD WEATHER

Μπράβο στον τυπά που έβγαλε απ' το μανίκι του μια απλή ταινία με πλοκή αντί για ένα ακόμη φεστιβάλ αυτολύπησης του μέσου απροσάρμοστου ανεπάγγελτου αμερικάνου νέου (ναι, έχουμε καταλάβει γιατί το τμήμα λέγεται Young Americans).


R

Καλοφτιαγμένο από πολλές απόψεις, αλλά ακατανόητο ως προς την ουσία του.


45 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

Κακογραμμένη και εντελώς άστοχη στην αντιμετώπιση του καίριου θέματος που υποτίθεται ότι επιχειρεί να σκιαγραφήσει.


OUTBOUND

Τυπική ρουμάνικη ρεαλιστική απόδοση της αγωνιώδους μέρας μιας μητέρας σε φυγή, με αναπάντεχο, αλλά μάλλον εύλογο φινάλε.


DIABLY DIABLY

Πότε θα πάψουν οι σινε-τσιγγάνοι να χορεύουν σαν καλοκουρδισμένες ελεύθερες ψυχές στα λιβάδια μπροστά στα έντρομα μάτια των χριστιανών και των νοικοκύρηδων;


THE IMPERIALISTS ARE STILL ALIVE!

Χαλαρή και αργόσυρτη σκιαγράφηση του συνδρόμου καταδίωξης που μεταδίδεται σιγά-σιγά και στις τάξεις των απόδημων μεγαλοαστών ισλαμιστών.


WINTER'S BONE

Εξαιρετική κατασκευή και αφήγηση απ' όλες τις απόψεις, παρά την κατώτερη των προσδοκιών επίλυση του κυρίως προβλήματος, ίσως είναι η σοβαρή ταινία που θα ήθελε να κάνει ο Rob Zombie.


THE HUNTER

Μια απαισιόδοξη ταινία εκδίκησης που θυμίζει αμερικάνικα 70s, πολύ αργή για τον μέσο θεατή, πολύ κυνική και απλοϊκή για τον μέσο σινεφίλ.


OPEN HEARTS

Κουραστική σαπουνόπερα με την επίφαση του Δόγματος, λειτουργεί και ως απόδειξη ότι χωρίς τους καλούς δανούς ηθοποιούς το Δόγμα θα είχε ξεχαστεί πολύ νωρίτερα.


ERRATUM

Μια άψογη τεχνικά ταινία, με τέλεια φωτογραφία και υπέροχη μουσική, αλλά κι ένας ψυχρός, αδιάφορος κεντρικός χαρακτήρας που δε σε τραβά ποτέ μέσα στην ιστορία του.


EROTIC MAN

Ένα χάρμα οφθαλμών για το αντρικό μάτι, αλλά και μια μάταιη προσδοκία ενός εξαιρετικού δημιουργού να καδράρει τον ερωτισμό, κάτι που μοιάζει αναπόφευτα ανεκπλήρωτο.


LITTLEROCK

Μια ενδιαφέρουσα, γλυκιά ματιά σε διάφορες παραλλαγές του ζητήματος της ανθρώπινης επικοινωνίας κι ένα φινάλε που δίνει επιπλέον βάρος σε όσα προηγούνται.


ATTENBERG

Κουραστική επανάληψη συγκεκριμένων εκφραστικών σχημάτων κι ένα βαθύτερο σχόλιο που είτε βγάζει μάτια απ' το πρώτο δεκάλεπτο είτε δεν το καταλαβαίνει ποτέ κανείς.


MAJORITY

Μια πολύ καλογραμμένη και ρεαλιστική σκιαγράφηση του πώς η γενιά που τσιμέντωσε το αστικό τοπίο για ν' ανέβει τάξη, τσιμεντώνει και τα μυαλά των παιδιών της για να περιφρουρήσει τα κεκτημένα της.


OCTOBER

Όμορφα καδραρίσματα και λιτότητα στις ερμηνείες, αλλά εν τέλει αδιάφορο και παρωχημένο.


DONKEYS

Ακόμη μια ταινία που προσπαθεί ν' ακολουθήσει κάποιο δανοφερμένο σινε-μανιφέστο και καταλήγει υπερφορτωμένη άνισα με τραγωδίες και παρωχημένο μπλακ-χιούμορ γύρω από έναν χαρακτήρα τόσο καταδικασμένο εξ αρχής που δεν είναι καν αστείο.


ANIMAL KINGDOM

Με εξαίρεση μια αποθαρρυντική κοιλιά κάπου στα 2/3 πρόκειται για ένα καλοφτιαγμένο θρίλερ, χτισμένο γύρω από έναν πολύ ενδιαφέροντα χαρακτήρα.


PUTTY HILL

Αν και εξοστρακίζεται εύκολα στην ουδέτερη σφαίρα του χαριτωμένου, το Putty Hill είναι μια ωραία ιδέα, επαρκώς εκτελεσμένη και με δύο όμορφα φινάλε αντί για ένα.


DR. CHICAGO - RIDE DR. CHICAGO RIDE

Πιο ενδιαφέρον εικαστικά και πολύ πιο αστείο το πρώτο μέρος, αρκετά φορτωμένο με ανούσιες υπερβολές το δεύτερο, κουραστικό το συνολικό αποτέλεσμα, αν και σε σημεία αντιλαμβάνεται κανείς την επιδραστικότητα του.


IF I WANT TO WHISTLE, I WHISTLE

Τρεις γενιές χαμένες κι εκείνοι που νοιάζονται για τον Άνθρωπο, παίζουν θέατρο στο σανίδι ενός αναμορφωτηρίου με αποτέλεσμα ακόμη μία πολύ καλή ρουμάνικη ταινία.


SHELTER

Το χάσμα μεταξύ της γενιάς που μεγάλωσε πριν το "Τείχος" κι εκείνης που γεννήθηκε μετά, αυτής που είδε το τέλος της επανάστασης κι εκείνης που δεν ξέρει πώς να κάνει τη δική της σκιαγραφείται σ' ένα καλογραμμένο κι εξαιρετικά ερμηνευμένο στιγμιότυπο της βουλγάρικης καθημερινότητας.


INCENDIES

Τραβηγμένο απ' τα μαλλιά, χωρίς ρυθμό κι εκβιαστικό, ακόμη και ως αλληγορία, αφήνει τους χαρακτήρες μετέωρους στο έλεος του ιστορικού πλαισίου, ώστε τελικά γελάς αντί να συμπάσχεις.


POETRY

Απαιτεί υπομονή ως το τελευταίο 40λεπτο, αλλά μάλλον είναι η πιο συγκλονιστική ταινία της φετινής σεζόν.


DERBY - MUSIC IN THE BLOOD - THE CAGE

3 μικρές ταινίες διαφήμιση για το νέο κύμα του ρουμάνικου κινηματογράφου, με αληθοφανείς διαλόγους, υπόγειο χιούμορ και οικείους χαρακτήρες.


KONIEC SWIATA

Η ζωή δύο ανθρώπων που γέρασαν μαζί, με μια υπέροχη, χωρίς λόγια, στιγμιοτυπική αφήγηση.


WRONY

Με μια απλή, εικαστικής ομορφιάς ματιά σε μια ημέρα απ' τη ζωή δύο κοριτσιών μαθαίνουμε πώς η αθωότητα δίνει, ανεπιστρεπτί, τη θέση της στο δόλο.


ENVY

Ένα καλοφτιαγμένο κι εξαιρετικά καλοπαιγμένο δοκίμιο πάνω στο φθόνο, την ομορφιά και την ασχήμια.


MYSTERIOUS OBJECTS AT NOON

Ενδιαφέρον αφηγηματικό πείραμα, λιγότερο ενδιαφέρουσα ιστορία από αυθόρμητους αφηγητές, πολύ πιο συμπαθείς τελικά απ' τους χαρακτήρες που εκείνοι έπλασαν.


WHAT I LOVE THE MOST

Λίγο μετά την εξαιρετική εισαγωγή, αντιλαμβάνεσαι ότι βλέπεις μια ταινία που δεν καταλήγει πουθενά, αλλά δίνει χώρο και χρόνο στους ηθοποιούς της να δώσουν απολαυστικές ερμηνείες.
WORDZ OF WISDOM (?)
A film which merely aims to make a profit by showing off the stars' faces cannot be real art. The capitalist cinema, which promotes a few "popular stars" to curry favor with the audience, is in essence a reactionary art form which reduces the stars to puppets and the film to a commodity. There cannot be a genuine creative spirit, and the beautiful flower of art cannot bloom where actors sell their faces and even their souls. -Kim Jong-il

Buy my book On the Art of Cinema here...
MOTHERSHIPS
THE FLUX CAPACITOR (?)
HMMMM!

Κορεάτικη γραφή;