THE DAILY LEADER

Ο Μεγάλος Σκηνοθέτης μιλά για το ελληνικό σινε-νομοσχέδιο...

Monday, November 22, 2010

| |
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης είναι προ των πυλών, αλλά προ των πυλών είναι και το νομοσχέδιο για τον κινηματογράφο, το οποίο συζητήθηκε δημοσίως πρόσφατα στην ιστοσελίδα των διαβουλεύσεων, το γνωστό πια σε όλους μας opengov.gr. Διαβάζοντας το εν λόγω σχέδιο νόμου, η εντύπωση που μου άφησε είναι ενός κειμένου γεμάτου αοριστίες που φτιάχτηκε για να κερδίσει κάποιος χρόνο και λειτουργεί καλύτερα ως προσχέδιο παρά ως ολοκληρωμένη πρόταση.

Η περίφημη διαβούλευση βέβαια, κράτησε μόνο λίγες μέρες, οπότε δε βλέπω πως θα μπορούσε να ολοκληρωθεί μια συζήτηση και να φτάσει σε συμπεράσματα που οι υπεύθυνοι θα λάβουν υπόψην τους κατά τη μετάβαση απ' το προσχέδιο στο πραγματικό νομοσχέδιο.




Χαζεύοντας πάλι τα σχόλια που αποτελούν την υποτιθέμενη διαβούλευση (ότι κι αν σημαίνει αυτό), δε χρειάζεται να έχει κανείς ιδιαίτερες γνώσεις για την εντόπια κινηματογραφική ανθρωπογεωγραφία για να διαπιστώσει ότι υπάρχουν αντίπαλα στρατόπεδα και το θέμα δεν είναι καθόλου απλό. Κατά τη γνώμη μου, οι απόψεις των αντιτιθέμενων στο νέο νομοσχέδιο εκφράστηκαν με μεγαλύτερη ακρίβεια και ευστοχία απ' όσων το στήριξαν, κάτι καθόλου δύσκολο αφού το κείμενο είναι γεμάτο τρύπες. Τρύπες, που νομίζω ότι θα ήταν αντιληπτές ακόμη και στο μάτι ενός άσχετου και αδιάφορου παρατηρητή αν έβαζε το μυαλό του να δουλέψει κατά την ανάγνωση των βαρετών λεπτομερειών.

Δυστυχώς, οι ανακοινώσεις των ένθερμων υποστηρικτών αποτελούνται από ευχολόγια περί ανάπτυξης και δίνουν έμφαση στο οικονομικό μέρος, κάτι που είναι σημαντικό, αλλά δεν ορίζει σε καμία περίπτωση το σύνολο ενός νομοσχεδίου που, λογικά, θα πρέπει να διαμορφώσει την εξέλιξη στον σχετικό τομέα ισορροπημένα και καθολικά, σε αρκετά μεγάλο βάθος χρόνου.

Με την ευκαιρία, ζήτησα απ' τον Μεγάλο Αγαπητό να διαβάσει το κείμενο και μέρος των σχολίων. Για να δούμε, λοιπόν, τι έχει να παρατηρήσει με την εμπειρία του ως κινηματογραφιστής και ως νομοθέτης...

Monkie:
Αγαπητέ Ηγέτη, τα πρώτα σχόλιά σας για το σχέδιο νόμου;

Kim Jong-il:
Χα, χα, χα! Ξέρεις Λουκά, είμαι ο άνθρωπος που έδωσε μορφή και ταυτότητα στον βορειοκορεάτικο κινηματογράφο, τον κινηματογράφο του Λαού, κι από τότε που ανέλαβα αυτό το δύσκολο έργο έχω δώσει τα φώτα μου σε πάνω από 11.000 παραγωγές. Οι άνθρωποι δεν μπορούσαν να γυρίσουν μια σωστή σκηνή ούτε για να σώσουν τη ζωή τους κι έπρεπε να χτίσω σχεδόν απ' το μηδέν. Οπότε, ας μη μιλήσω για τον αναπτυξιακό χαρακτήρα του σχεδίου σας γιατί θα χαλάσουμε τις καρδιές μας. Η ουσία είναι ότι στο δικό σας σύστημα χρειάζεστε πολλά λεφτά, τα οποία δεν είναι ξεκάθαρο που πηγαίνουν. Θέλω να πω ότι δεν φτάνουν όλα σε συγκεκριμένα χέρια ως αντίτιμο για μια συγκεκριμένη δουλειά. Κατά συνέπεια, ένα νομοσχέδιο που δίνει μερική λύση σ' αυτό το πρόβλημα είναι απαραίτητο.

M:
Θέλετε να πείτε ότι χρειαζόμαστε ένα νόμο σκάφη, ώστε να μαζεύει τα λεφτά που "παραπέφτουν" και να τα επιστρέφει στο σινεμά;

KJ:
Ωραία παρομοίωση δε λέω. Εγώ πάλι δεν είμαι ταβλαδόρος και δεν ξέρω απ' αυτά. Είμαι σκακιστής και στρατηγός και θεωρώ ότι ένα σχέδιο πρέπει να καλύπτει κάθε ενδεχόμενο και να προστατεύει τον απώτατο σκοπό απ' όλες τις μπάντες. Αν ο απώτατος σκοπός είναι μια άρτια κινηματογραφική παραγωγή που αρμόζει σε μια προηγμένη χώρα, που να λειτουργεί απερίσπαστα και να εξελίσσεται παράλληλα με όλους τους άλλους τομείς, τότε εδώ έχουμε να κάνουμε με ταβλαδόρους που ρίχνουν τα ζάρια κι ότι κάτσει. Και φυσικά, όπως τα ζάρια είναι δίκαια, έτσι και αυτοί. Όπως τα ζάρια δεν έχουν ευθύνη...




M:
Δηλαδή ενστερνίζεστε τις ενστάσεις των διαφωνούντων;

KJ:
Ποτέ δεν θα τασσόμουν με διαφωνούντες. Είναι ενάντια στις αρχές μου. Αλλά εν προκειμένω πρέπει να παραδεχτώ ότι το νομοσχέδιο δεν τα σπάει ακριβώς. Ή μάλλον τα σπάει για μερικούς. Το οποίο δεν είναι καθόλου ξεκάθαρο όμως, ενώ έχω την αίσθηση ότι φτιάχτηκε με γνώμονα τις ταινίες που βλέπετε στις αίθουσες και όχι το σύνολο της κινηματογραφικής παραγωγής σας. Επιπλέον, αν κατάλαβα καλά, όλες οι αποφάσεις περνούν από μία υπεύθυνη αρχή, το λεγόμενο ΚΚΕ, τα μέλη του οποίου ορίζονται απ' τον υπουργό.

M:
EKK!

KJ:
Εγώ τι είπα; Τώρα που το σκέφτομαι αυτό είναι το μοναδικό κομμάτι που κατανοώ κι επικροτώ, λόγω της καλής εμπειρίας που έχω απ' τον απροκάλυπτο συγκεντρωτισμό. Έχω σκηνοθετήσει ταινίες με το τηλέφωνο ανάμεσα στ' αυτί και στον ώμο εγώ που με βλέπεις, ενώ με τα χέρια έφτιαχνα ομελέτα.

M:
Σκληρό. Δε μπορούσε να περιμένει;

KJ:
Η ταινία;

M:
Όχι, η ομελέτα.

KJ:
Προφανώς δεν έχεις ιδέα από ομελέτα.

M:
Ας μιλήσουμε καλύτερα για σινεμά. Καταλάβατε τι γίνεται με τη λεγόμενη μοριοδότηση;

KJ:
Πλάκα κάνεις; Τι σε κάνει να πιστεύεις ότι κάθισα να διαβάσω ένα μάτσο πίνακες με νούμερα και ποσοστά, αλλά καμία εξήγηση για το πώς βγαίνουν αυτά, ποιος θα τα κρίνει και με τι κριτήρια. Στην Κορέα, όλοι γνωρίζουν ότι κριτής των πάντων είμαι εγώ. Ναι, είναι μεγάλη ευθύνη, αλλά μιλάμε για μένα. Που έχω την καθολική αποδοχή και ο λόγος μου είναι συμβόλαιο. Το αισθητικό μου κριτήριο δε, απαράμιλλο. Οπότε θα μπορούσα να βαθμολογήσω και να μοριοδοτήσω τους σωστούς υποψηφίους με κλειστά μάτια και τα χέρια δεμένα πίσω απ' την πλάτη. Αλλά εγώ είμαι εγώ, όπως είπε κάποτε κι ο Βασίλης...

M:
Ναι, αλλά ο Λε Πα είπε "Εγώ δεν είμαι εγώ..."




KJ:
Παίζεις σκληρά το παιχνίδι των αναφορών. Σέβομαι. Αλλά πες μου, τελικά, ποιος είναι ο μεγάλος δημιουργός σ' ένα κινηματογραφικό έργο;

M:
Εσύ;

KJ:
Σου επιστρέφω την απρόκλητη κολακεία και συνεχίζω τη σκέψη μου. Είναι δυνατόν να οριστεί σε τι βαθμό ανήκει στον καθένα το κινηματογραφικό έργο; Ο σκηνοθέτης φέρνει όλα τα συστατικά μαζί σύμφωνα με το όραμά του και αποτελεί τον μεγάλο δημιουργό κατά μία έννοια, αλλά χωρίς τη δουλειά των υπολοίπων δε θα είχε τίποτε στα χέρια του παρά μόνο το όραμα. Παρ' όλ' αυτά, είναι δυνατόν να μιλάμε για πλήρη παράδοση της κυριότητας σ' έναν άνθρωπο με γνώμονα την ανάγκη για εύκολες ηθικές και διοικητικές λύσεις;

M:
Τότε τι γίνεται, ω, Απόλυτε Ηγέτη;

KJ:
Μικρέ αθώε δημοσιογράφε. Δημιουργός και αποδέκτης είναι ο Λαός κι εγώ ο εντολοδόχος του κι ότι κάνω είναι στο όνομά του, του ανήκει και θα το χαρεί δεόντως. Οι συντεχνίες μπορούν να ασχολούνται με τις δουλειές τους, αλλά τρέμουν το Λαό και συμμορφώνονται με τις εντολές του. Μέσω εμού πάντα.

M:
Μιλάμε ακόμη για το νομοσχέδιο;

KJ:
Βαρέθηκα και είπα να μιλήσω λίγο για μένα.


M:
Νομίζω ότι δεν το μελετήσατε πολύ προσεκτικά.

KJ:
Θα σου πω μόνο αυτό. Αν χτυπήσεις ένα λαγό και βάλεις να στο φέρουν στα πόδια δύο σκυλιά, ένα κυνηγόσκυλο κι ένα σπιτόσκυλο ποιο θα τον φέρει πίσω;

M:
Το κυνηγόσκυλο.

KJ:
Εύκολο ε;
Γαμώτο, στα κορεάτικα ακούγεται πολύ πιο γαμάτο.

M:
Τουτ - τουτ - τουτ...
Another undisputed truth by Monkie and The Supreme Leader

0 comments:

Post a Comment

KIM'S 1-LINE REVIEWS

Leader's Mood: STRANDED


AMIGO

Ιστορικό στιγμιότυπο γεμάτο από ενδιαφέροντες παραλληλισμούς με το σήμερα, αλλά με πολύ αργή κλιμάκωση και παράταιρο, ετεροχρονισμένο χιούμορ.


CARANCHO

Καλοπαιγμένο και με πρωτότυπη πλοκή, αλλά μακρόσυρτο, χωρίς σκηνοθετικό ρυθμό και χωρίς πραγματικό φινάλε.


THE EDGE

Άψογο σε όλα όσα υπόσχεται, συν τα τρένα, ίσως το καλύτερο ρωσικό μπλοκμπάστερ που έχω δει ποτέ.


TINY FURNITURE

Καλή χρήση του ψηφιακού μέσου, ωραία κάδρα, χιούμορ και σαρκασμός, από μια κοπέλα που κάνει το αντίθετο του mumblecore με τα ίδια μέσα.


THE ADVENTURE OF IRON PUSSY

Μπι-Μούβι κωμωδία αναφορών σε άλλα είδη, δε θα την έβλεπε ποτέ κανείς αν δεν υπήρχαν τα αφιερώματα σε σκηνοθέτες.


MEEK'S CUTOFF

Παλιομοδίτικο γουέστερν για την κατάκτηση της Δύσης που ξεκινά με υποσχέσεις για ινδιάνους που τρέχουν γύρω από φλεγόμενες άμαξες και καταλήγει ως υπαρξιακό δράμα.


KOSMOS

Ένας ελκυστικά αλλόκοτος χαρακτήρας κι ένα μάτσο αλληγορίες σε μια υπέροχα φωτογραφημένη κι ερμηνευμένη ταινία, που ξέρει και πότε να τελειώσει.


COLD WEATHER

Μπράβο στον τυπά που έβγαλε απ' το μανίκι του μια απλή ταινία με πλοκή αντί για ένα ακόμη φεστιβάλ αυτολύπησης του μέσου απροσάρμοστου ανεπάγγελτου αμερικάνου νέου (ναι, έχουμε καταλάβει γιατί το τμήμα λέγεται Young Americans).


R

Καλοφτιαγμένο από πολλές απόψεις, αλλά ακατανόητο ως προς την ουσία του.


45 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

Κακογραμμένη και εντελώς άστοχη στην αντιμετώπιση του καίριου θέματος που υποτίθεται ότι επιχειρεί να σκιαγραφήσει.


OUTBOUND

Τυπική ρουμάνικη ρεαλιστική απόδοση της αγωνιώδους μέρας μιας μητέρας σε φυγή, με αναπάντεχο, αλλά μάλλον εύλογο φινάλε.


DIABLY DIABLY

Πότε θα πάψουν οι σινε-τσιγγάνοι να χορεύουν σαν καλοκουρδισμένες ελεύθερες ψυχές στα λιβάδια μπροστά στα έντρομα μάτια των χριστιανών και των νοικοκύρηδων;


THE IMPERIALISTS ARE STILL ALIVE!

Χαλαρή και αργόσυρτη σκιαγράφηση του συνδρόμου καταδίωξης που μεταδίδεται σιγά-σιγά και στις τάξεις των απόδημων μεγαλοαστών ισλαμιστών.


WINTER'S BONE

Εξαιρετική κατασκευή και αφήγηση απ' όλες τις απόψεις, παρά την κατώτερη των προσδοκιών επίλυση του κυρίως προβλήματος, ίσως είναι η σοβαρή ταινία που θα ήθελε να κάνει ο Rob Zombie.


THE HUNTER

Μια απαισιόδοξη ταινία εκδίκησης που θυμίζει αμερικάνικα 70s, πολύ αργή για τον μέσο θεατή, πολύ κυνική και απλοϊκή για τον μέσο σινεφίλ.


OPEN HEARTS

Κουραστική σαπουνόπερα με την επίφαση του Δόγματος, λειτουργεί και ως απόδειξη ότι χωρίς τους καλούς δανούς ηθοποιούς το Δόγμα θα είχε ξεχαστεί πολύ νωρίτερα.


ERRATUM

Μια άψογη τεχνικά ταινία, με τέλεια φωτογραφία και υπέροχη μουσική, αλλά κι ένας ψυχρός, αδιάφορος κεντρικός χαρακτήρας που δε σε τραβά ποτέ μέσα στην ιστορία του.


EROTIC MAN

Ένα χάρμα οφθαλμών για το αντρικό μάτι, αλλά και μια μάταιη προσδοκία ενός εξαιρετικού δημιουργού να καδράρει τον ερωτισμό, κάτι που μοιάζει αναπόφευτα ανεκπλήρωτο.


LITTLEROCK

Μια ενδιαφέρουσα, γλυκιά ματιά σε διάφορες παραλλαγές του ζητήματος της ανθρώπινης επικοινωνίας κι ένα φινάλε που δίνει επιπλέον βάρος σε όσα προηγούνται.


ATTENBERG

Κουραστική επανάληψη συγκεκριμένων εκφραστικών σχημάτων κι ένα βαθύτερο σχόλιο που είτε βγάζει μάτια απ' το πρώτο δεκάλεπτο είτε δεν το καταλαβαίνει ποτέ κανείς.


MAJORITY

Μια πολύ καλογραμμένη και ρεαλιστική σκιαγράφηση του πώς η γενιά που τσιμέντωσε το αστικό τοπίο για ν' ανέβει τάξη, τσιμεντώνει και τα μυαλά των παιδιών της για να περιφρουρήσει τα κεκτημένα της.


OCTOBER

Όμορφα καδραρίσματα και λιτότητα στις ερμηνείες, αλλά εν τέλει αδιάφορο και παρωχημένο.


DONKEYS

Ακόμη μια ταινία που προσπαθεί ν' ακολουθήσει κάποιο δανοφερμένο σινε-μανιφέστο και καταλήγει υπερφορτωμένη άνισα με τραγωδίες και παρωχημένο μπλακ-χιούμορ γύρω από έναν χαρακτήρα τόσο καταδικασμένο εξ αρχής που δεν είναι καν αστείο.


ANIMAL KINGDOM

Με εξαίρεση μια αποθαρρυντική κοιλιά κάπου στα 2/3 πρόκειται για ένα καλοφτιαγμένο θρίλερ, χτισμένο γύρω από έναν πολύ ενδιαφέροντα χαρακτήρα.


PUTTY HILL

Αν και εξοστρακίζεται εύκολα στην ουδέτερη σφαίρα του χαριτωμένου, το Putty Hill είναι μια ωραία ιδέα, επαρκώς εκτελεσμένη και με δύο όμορφα φινάλε αντί για ένα.


DR. CHICAGO - RIDE DR. CHICAGO RIDE

Πιο ενδιαφέρον εικαστικά και πολύ πιο αστείο το πρώτο μέρος, αρκετά φορτωμένο με ανούσιες υπερβολές το δεύτερο, κουραστικό το συνολικό αποτέλεσμα, αν και σε σημεία αντιλαμβάνεται κανείς την επιδραστικότητα του.


IF I WANT TO WHISTLE, I WHISTLE

Τρεις γενιές χαμένες κι εκείνοι που νοιάζονται για τον Άνθρωπο, παίζουν θέατρο στο σανίδι ενός αναμορφωτηρίου με αποτέλεσμα ακόμη μία πολύ καλή ρουμάνικη ταινία.


SHELTER

Το χάσμα μεταξύ της γενιάς που μεγάλωσε πριν το "Τείχος" κι εκείνης που γεννήθηκε μετά, αυτής που είδε το τέλος της επανάστασης κι εκείνης που δεν ξέρει πώς να κάνει τη δική της σκιαγραφείται σ' ένα καλογραμμένο κι εξαιρετικά ερμηνευμένο στιγμιότυπο της βουλγάρικης καθημερινότητας.


INCENDIES

Τραβηγμένο απ' τα μαλλιά, χωρίς ρυθμό κι εκβιαστικό, ακόμη και ως αλληγορία, αφήνει τους χαρακτήρες μετέωρους στο έλεος του ιστορικού πλαισίου, ώστε τελικά γελάς αντί να συμπάσχεις.


POETRY

Απαιτεί υπομονή ως το τελευταίο 40λεπτο, αλλά μάλλον είναι η πιο συγκλονιστική ταινία της φετινής σεζόν.


DERBY - MUSIC IN THE BLOOD - THE CAGE

3 μικρές ταινίες διαφήμιση για το νέο κύμα του ρουμάνικου κινηματογράφου, με αληθοφανείς διαλόγους, υπόγειο χιούμορ και οικείους χαρακτήρες.


KONIEC SWIATA

Η ζωή δύο ανθρώπων που γέρασαν μαζί, με μια υπέροχη, χωρίς λόγια, στιγμιοτυπική αφήγηση.


WRONY

Με μια απλή, εικαστικής ομορφιάς ματιά σε μια ημέρα απ' τη ζωή δύο κοριτσιών μαθαίνουμε πώς η αθωότητα δίνει, ανεπιστρεπτί, τη θέση της στο δόλο.


ENVY

Ένα καλοφτιαγμένο κι εξαιρετικά καλοπαιγμένο δοκίμιο πάνω στο φθόνο, την ομορφιά και την ασχήμια.


MYSTERIOUS OBJECTS AT NOON

Ενδιαφέρον αφηγηματικό πείραμα, λιγότερο ενδιαφέρουσα ιστορία από αυθόρμητους αφηγητές, πολύ πιο συμπαθείς τελικά απ' τους χαρακτήρες που εκείνοι έπλασαν.


WHAT I LOVE THE MOST

Λίγο μετά την εξαιρετική εισαγωγή, αντιλαμβάνεσαι ότι βλέπεις μια ταινία που δεν καταλήγει πουθενά, αλλά δίνει χώρο και χρόνο στους ηθοποιούς της να δώσουν απολαυστικές ερμηνείες.
WORDZ OF WISDOM (?)
A film which merely aims to make a profit by showing off the stars' faces cannot be real art. The capitalist cinema, which promotes a few "popular stars" to curry favor with the audience, is in essence a reactionary art form which reduces the stars to puppets and the film to a commodity. There cannot be a genuine creative spirit, and the beautiful flower of art cannot bloom where actors sell their faces and even their souls. -Kim Jong-il

Buy my book On the Art of Cinema here...
MOTHERSHIPS
THE FLUX CAPACITOR (?)
HMMMM!

Κορεάτικη γραφή;