THE DAILY LEADER

Πειράματα έδειξαν ότι ο καλλιτέχνης κοιμάται περισσότερο κι απ' τον παπά

Friday, November 26, 2010

| |
Ένα απ' τα πρώτα αφιερώματα που ανακοινώθηκαν απ' το Φεστιβάλ, είναι αυτό στον ταϊλανδό σκηνοθέτη Apichatpong Weerasethakul του οποίου το έργο, απ' ότι μαθαίνουμε απ' το δελτίο τύπου, η διοργάνωση ανέκαθεν στήριζε και προέβαλλε.

Φέτος πάντως, θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε όλες τις ταινίες του ταϊλανδού και να πάρουμε μια γεύση από ένα μίνι νέο κύμα για το οποίο δεν έχει γίνει και πολύς ντόρος, αλλά αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον μετά την προσοχή που τράβηξε επάνω της η Ταϊλάνδη με τα πρόσφατα πολιτικά γεγονότα και την ασταθή ακόμη πολιτική της κατάσταση. Σίγουρα, ένας διανοούμενος σκηνοθέτης σαν τον Weerasethakul, που είναι μεν εκτός mainstream αλλά αναγνωρίζεται ως εκπρόσωπος της χώρας του σε παγκόσμιο επίπεδο, θα έχει πολλά να σχολιάσει μέσα από τις ταινίες ή τις εμφανίσεις του.


Προσωπικά δεν έχω δει καμία δουλειά του (μόνο το μικρό Boonmee), αλλά αν κρίνω απ' το ύφος του τη θετική εντύπωση που μου έχουν αφήσει κάποιοι συμπατριώτες του, ευελπιστώ να με απορροφήσει το αφιέρωμα και να αποκτήσω μια πιο σφαιρική άποψη. Ενδιαφέρον όμως, για τους λάτρεις του πειραματικού, παρουσιάζει, όπως πάντα, και το Experimental Forum, όπου βρίσκει κανείς ονόματα που, εκτός από παγκοσμίως άγνωστα, είναι και πολύ σημαντικά σε ότι είναι αυτό που κάνουν τέλος πάντων.

Για να δούμε όμως τι έχει να πει ο Μεγάλος Πειραματιστής για τα αφιερώματα στους πειραματικούς...

Monkie: Αγαπητέ Κιμ Γιονγκ-σινεφίλ... Χα, χα καλό ε;

Kim Jong-il: Λογοπαίγνιο με τ' όνομά μου; Θες να "στρέψω την προσοχή μου" επάνω σας;

M: Πες ότι δεν ειπώθηκε ποτέ... Λέγαμε για τον ταϊλανδέζικο κινηματογράφο.

KJ: Καλώς.

M: Λοιπόν; Τι θα λέγατε ως θεωρητικός;

KJ: Γενικά, μετά το τσουνάμι και τις ταραχές, δεν επισκέπτομαι την Ταϊλάνδη όσο συχνά το έκανα παλιότερα. Δε θα πω περισσότερα, βέβαια, γιατί όσα γίνονται στην Ταϊλάνδη, μένουν στην Ταϊλάνδη, αλλά σίγουρα δεν πήγαινα και πολύ σινεμά. Παρ' όλ' αυτά έχω δει ταινίες των δημιουργών που ανέφερες ως μίνι νέο κύμα και θεωρώ ότι οι αντισυμβατικές δημιουργίες τους, η πολιτική τοποθέτηση και οι γενικότερες απόψεις τους για την Τέχνη και τη ζωή, τους καθιστούν ως αμφιλεγόμενες καλλιτεχνικές προσωπικότητες μιας χώρας η οποία παραμένει κοινωνικά συντηρητική και πολιτικά ασταθής.

M: Διάβασατε το δελτίο τύπου, έτσι;




KJ: Με τσάκωσες. Χα, χα! Δεν έχω ιδιαίτερη άποψη για το θέμα μας, αφού γενικά η ταϊλανδέζικη τέχνη μου προκαλεί χασμουρητά. Είμαι σίγουρος ότι ο Weerasethakul αξίζει προσοχής, αλλά προτιμώ ν' ασχοληθώ με κάτι πιο ρηξικέλευθο όπως οι τυπάδες που θα δούμε στο Experimental Forum. Είδες το τελευταίο project του Oleg Mavromati; Χα, χα! Εγώ ψήφισα κιόλας.

M: Αυτό με το online αυτοηλεκτροσόκ; Υποθέτω ψηφίσατε...

KJ: Όχι, τι άλλο; Κάποιος έπρεπε να του πάει κόντρα. Όλο το πράγμα ήταν στημένο για να πεις ναι κι εκείνος να ηλεκτροσοκάρει τον εαυτό του.

M: Έπρεπε να πουν ναι 100 άτομα όμως.

KJ: Σιγά το δύσκολο. Είναι το ίντερνετ βλάκα. Παραλίγο μια γέφυρα στη Βουδαπέστη θα ονομαζόταν Chuck Norris. Η δημοκρατία του κλικ είναι εύκολη κι ανέξοδη. Εκτός κι αν έλεγες ναι ονομαστικά, με το email σου τουλάχιστον. Τότε να δω που θα κατέληγε το project. Ένα live-streaming ενός τυπά που τον πήρε ο ύπνος στην ηλεκτρική καρέκλα. Παρ' όλ' αυτά, δείχνει μια εφευρετικότητα και διάθεση αυταπάρνησης και αυτοκαταστροφής που μόνο στο Jackass έχω θαυμάσει. Απλώς εκείνοι δεν άφησαν ποτέ την τύχη τους στη διάθεση του κοινού. Αυτό κι αν θα ήταν επικίνδυνο.




Μ: Κι ο Manupelli?

KJ: Νομίζω ότι πρόκειται για μορφή της παγκόσμιας κωμωδίας και ανυπομονώ να δω ολόκληρη την τριλογία του. Τα αποσπάσματα που βρίσκει κανείς στο YouTube είναι ενδεικτικά, αλλά καταλαβαίνεις ότι κάτι λείπει απ' τη συνολική εικόνα. Εγώ είμαι λάτρης της κωμωδίας και της λεπτής ειρωνείας και καμιά φορά νιθώθω εξαιρετικά μόνος σε μια ολόκληρη χώρα, όπου η ειρωνεία, όχι μόνο δεν είναι αντιληπτή, αλλά είναι κι απαγορευμένη.

M: Μα, εσείς δεν την έχετε απαγορεύσει;

KJ: Μπα! Κι εγώ έτσι τα βρήκα. Δε μπορούσα να κάνω τίποτα. Έχεις δει βορειοκορεάτικη κωμωδία; Άστο.

M: Δηλαδή, αν κατάλαβα καλά θα τιμήσετε το πειραματικό σινεμά δεόντως;

KJ: Θα ρίξω μια εκτενή ματιά σίγουρα. Άλλωστε, η πείρα μου μου λέει ότι είναι οι πιο ήσυχες προβολές. Ότι πρέπει για απογευματινούς ύπνους.

M: Μιας και μιλάμε για ύπνους.

KJ: Την πέφτεις;

M: Εεεε...


Another undisputed truth by Monkie and The Supreme Leader

0 comments:

Post a Comment

KIM'S 1-LINE REVIEWS

Leader's Mood: STRANDED


AMIGO

Ιστορικό στιγμιότυπο γεμάτο από ενδιαφέροντες παραλληλισμούς με το σήμερα, αλλά με πολύ αργή κλιμάκωση και παράταιρο, ετεροχρονισμένο χιούμορ.


CARANCHO

Καλοπαιγμένο και με πρωτότυπη πλοκή, αλλά μακρόσυρτο, χωρίς σκηνοθετικό ρυθμό και χωρίς πραγματικό φινάλε.


THE EDGE

Άψογο σε όλα όσα υπόσχεται, συν τα τρένα, ίσως το καλύτερο ρωσικό μπλοκμπάστερ που έχω δει ποτέ.


TINY FURNITURE

Καλή χρήση του ψηφιακού μέσου, ωραία κάδρα, χιούμορ και σαρκασμός, από μια κοπέλα που κάνει το αντίθετο του mumblecore με τα ίδια μέσα.


THE ADVENTURE OF IRON PUSSY

Μπι-Μούβι κωμωδία αναφορών σε άλλα είδη, δε θα την έβλεπε ποτέ κανείς αν δεν υπήρχαν τα αφιερώματα σε σκηνοθέτες.


MEEK'S CUTOFF

Παλιομοδίτικο γουέστερν για την κατάκτηση της Δύσης που ξεκινά με υποσχέσεις για ινδιάνους που τρέχουν γύρω από φλεγόμενες άμαξες και καταλήγει ως υπαρξιακό δράμα.


KOSMOS

Ένας ελκυστικά αλλόκοτος χαρακτήρας κι ένα μάτσο αλληγορίες σε μια υπέροχα φωτογραφημένη κι ερμηνευμένη ταινία, που ξέρει και πότε να τελειώσει.


COLD WEATHER

Μπράβο στον τυπά που έβγαλε απ' το μανίκι του μια απλή ταινία με πλοκή αντί για ένα ακόμη φεστιβάλ αυτολύπησης του μέσου απροσάρμοστου ανεπάγγελτου αμερικάνου νέου (ναι, έχουμε καταλάβει γιατί το τμήμα λέγεται Young Americans).


R

Καλοφτιαγμένο από πολλές απόψεις, αλλά ακατανόητο ως προς την ουσία του.


45 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

Κακογραμμένη και εντελώς άστοχη στην αντιμετώπιση του καίριου θέματος που υποτίθεται ότι επιχειρεί να σκιαγραφήσει.


OUTBOUND

Τυπική ρουμάνικη ρεαλιστική απόδοση της αγωνιώδους μέρας μιας μητέρας σε φυγή, με αναπάντεχο, αλλά μάλλον εύλογο φινάλε.


DIABLY DIABLY

Πότε θα πάψουν οι σινε-τσιγγάνοι να χορεύουν σαν καλοκουρδισμένες ελεύθερες ψυχές στα λιβάδια μπροστά στα έντρομα μάτια των χριστιανών και των νοικοκύρηδων;


THE IMPERIALISTS ARE STILL ALIVE!

Χαλαρή και αργόσυρτη σκιαγράφηση του συνδρόμου καταδίωξης που μεταδίδεται σιγά-σιγά και στις τάξεις των απόδημων μεγαλοαστών ισλαμιστών.


WINTER'S BONE

Εξαιρετική κατασκευή και αφήγηση απ' όλες τις απόψεις, παρά την κατώτερη των προσδοκιών επίλυση του κυρίως προβλήματος, ίσως είναι η σοβαρή ταινία που θα ήθελε να κάνει ο Rob Zombie.


THE HUNTER

Μια απαισιόδοξη ταινία εκδίκησης που θυμίζει αμερικάνικα 70s, πολύ αργή για τον μέσο θεατή, πολύ κυνική και απλοϊκή για τον μέσο σινεφίλ.


OPEN HEARTS

Κουραστική σαπουνόπερα με την επίφαση του Δόγματος, λειτουργεί και ως απόδειξη ότι χωρίς τους καλούς δανούς ηθοποιούς το Δόγμα θα είχε ξεχαστεί πολύ νωρίτερα.


ERRATUM

Μια άψογη τεχνικά ταινία, με τέλεια φωτογραφία και υπέροχη μουσική, αλλά κι ένας ψυχρός, αδιάφορος κεντρικός χαρακτήρας που δε σε τραβά ποτέ μέσα στην ιστορία του.


EROTIC MAN

Ένα χάρμα οφθαλμών για το αντρικό μάτι, αλλά και μια μάταιη προσδοκία ενός εξαιρετικού δημιουργού να καδράρει τον ερωτισμό, κάτι που μοιάζει αναπόφευτα ανεκπλήρωτο.


LITTLEROCK

Μια ενδιαφέρουσα, γλυκιά ματιά σε διάφορες παραλλαγές του ζητήματος της ανθρώπινης επικοινωνίας κι ένα φινάλε που δίνει επιπλέον βάρος σε όσα προηγούνται.


ATTENBERG

Κουραστική επανάληψη συγκεκριμένων εκφραστικών σχημάτων κι ένα βαθύτερο σχόλιο που είτε βγάζει μάτια απ' το πρώτο δεκάλεπτο είτε δεν το καταλαβαίνει ποτέ κανείς.


MAJORITY

Μια πολύ καλογραμμένη και ρεαλιστική σκιαγράφηση του πώς η γενιά που τσιμέντωσε το αστικό τοπίο για ν' ανέβει τάξη, τσιμεντώνει και τα μυαλά των παιδιών της για να περιφρουρήσει τα κεκτημένα της.


OCTOBER

Όμορφα καδραρίσματα και λιτότητα στις ερμηνείες, αλλά εν τέλει αδιάφορο και παρωχημένο.


DONKEYS

Ακόμη μια ταινία που προσπαθεί ν' ακολουθήσει κάποιο δανοφερμένο σινε-μανιφέστο και καταλήγει υπερφορτωμένη άνισα με τραγωδίες και παρωχημένο μπλακ-χιούμορ γύρω από έναν χαρακτήρα τόσο καταδικασμένο εξ αρχής που δεν είναι καν αστείο.


ANIMAL KINGDOM

Με εξαίρεση μια αποθαρρυντική κοιλιά κάπου στα 2/3 πρόκειται για ένα καλοφτιαγμένο θρίλερ, χτισμένο γύρω από έναν πολύ ενδιαφέροντα χαρακτήρα.


PUTTY HILL

Αν και εξοστρακίζεται εύκολα στην ουδέτερη σφαίρα του χαριτωμένου, το Putty Hill είναι μια ωραία ιδέα, επαρκώς εκτελεσμένη και με δύο όμορφα φινάλε αντί για ένα.


DR. CHICAGO - RIDE DR. CHICAGO RIDE

Πιο ενδιαφέρον εικαστικά και πολύ πιο αστείο το πρώτο μέρος, αρκετά φορτωμένο με ανούσιες υπερβολές το δεύτερο, κουραστικό το συνολικό αποτέλεσμα, αν και σε σημεία αντιλαμβάνεται κανείς την επιδραστικότητα του.


IF I WANT TO WHISTLE, I WHISTLE

Τρεις γενιές χαμένες κι εκείνοι που νοιάζονται για τον Άνθρωπο, παίζουν θέατρο στο σανίδι ενός αναμορφωτηρίου με αποτέλεσμα ακόμη μία πολύ καλή ρουμάνικη ταινία.


SHELTER

Το χάσμα μεταξύ της γενιάς που μεγάλωσε πριν το "Τείχος" κι εκείνης που γεννήθηκε μετά, αυτής που είδε το τέλος της επανάστασης κι εκείνης που δεν ξέρει πώς να κάνει τη δική της σκιαγραφείται σ' ένα καλογραμμένο κι εξαιρετικά ερμηνευμένο στιγμιότυπο της βουλγάρικης καθημερινότητας.


INCENDIES

Τραβηγμένο απ' τα μαλλιά, χωρίς ρυθμό κι εκβιαστικό, ακόμη και ως αλληγορία, αφήνει τους χαρακτήρες μετέωρους στο έλεος του ιστορικού πλαισίου, ώστε τελικά γελάς αντί να συμπάσχεις.


POETRY

Απαιτεί υπομονή ως το τελευταίο 40λεπτο, αλλά μάλλον είναι η πιο συγκλονιστική ταινία της φετινής σεζόν.


DERBY - MUSIC IN THE BLOOD - THE CAGE

3 μικρές ταινίες διαφήμιση για το νέο κύμα του ρουμάνικου κινηματογράφου, με αληθοφανείς διαλόγους, υπόγειο χιούμορ και οικείους χαρακτήρες.


KONIEC SWIATA

Η ζωή δύο ανθρώπων που γέρασαν μαζί, με μια υπέροχη, χωρίς λόγια, στιγμιοτυπική αφήγηση.


WRONY

Με μια απλή, εικαστικής ομορφιάς ματιά σε μια ημέρα απ' τη ζωή δύο κοριτσιών μαθαίνουμε πώς η αθωότητα δίνει, ανεπιστρεπτί, τη θέση της στο δόλο.


ENVY

Ένα καλοφτιαγμένο κι εξαιρετικά καλοπαιγμένο δοκίμιο πάνω στο φθόνο, την ομορφιά και την ασχήμια.


MYSTERIOUS OBJECTS AT NOON

Ενδιαφέρον αφηγηματικό πείραμα, λιγότερο ενδιαφέρουσα ιστορία από αυθόρμητους αφηγητές, πολύ πιο συμπαθείς τελικά απ' τους χαρακτήρες που εκείνοι έπλασαν.


WHAT I LOVE THE MOST

Λίγο μετά την εξαιρετική εισαγωγή, αντιλαμβάνεσαι ότι βλέπεις μια ταινία που δεν καταλήγει πουθενά, αλλά δίνει χώρο και χρόνο στους ηθοποιούς της να δώσουν απολαυστικές ερμηνείες.
WORDZ OF WISDOM (?)
A film which merely aims to make a profit by showing off the stars' faces cannot be real art. The capitalist cinema, which promotes a few "popular stars" to curry favor with the audience, is in essence a reactionary art form which reduces the stars to puppets and the film to a commodity. There cannot be a genuine creative spirit, and the beautiful flower of art cannot bloom where actors sell their faces and even their souls. -Kim Jong-il

Buy my book On the Art of Cinema here...
MOTHERSHIPS
THE FLUX CAPACITOR (?)
HMMMM!

Κορεάτικη γραφή;