THE DAILY LEADER

Ματιές στα Βαλκάνια απ' την Άπω Ανατολή

Thursday, November 18, 2010

| |
Εν μέσω οικονομικής κρίσης και γενικότερου ζορίσματος, το φετινό τμήμα Ματιές στα Βαλκάνια μοιάζει εξαιρετικά πλούσιο και μάλλον βάζει υποψηφιότητα για τον άτυπο εσωτερικό τίτλο της καλύτερης συλλογής ταινιών του ΦΚΘ. Δύο εξαιρετικοί Τούρκοι σκηνοθέτες, ο Zeki Demirkubuz και ο Reha Erdem, επιστρέφουν με καινούργιες, εξαιρετικά ενδιαφέρουσες ταινίες (Envy και Kosmos αντίστοιχα), αλλά και παρέα με έναν πρωτοεμφανιζόμενο συμπατριώτη τους, τον Seren Yuce, που έχει κάνει ήδη μεγάλο ντόρο με το Majority. Στις ηχηρές επιστροφές προστίθενται και ο Danis Tanovic με το Cirkus Columbia καθώς και ο Cristi Puiu με το τρίωρο έπος Aurora.




Πάνω σ' όλ' αυτά, στοιβάξτε και το πολυαναμενόμενο ρουμάνικο If I Want to Whistle, I Whistle του Florin Serban, το ρουμάνικου χρώματος (λόγω παρουσίας στο σενάριο του Razvan Radulescu) Shelter από τη Βουλγαρία, τα Tilva Rosh και White White World από τη Σερβία και απ' την Κροατία, το Mother of Asphalt κι ένα πλήθος (47) ταινιών κινουμένων σχεδίων στο πλαίσιο του αναδρομικού αφιερώματος στην ξακουστή Σχολή του Ζάγκρεμπ. Η συνολική εικόνα είναι αυτή ενός τμήματος που θυμίζει τα αντίστοιχα των μεγάλων Φεστιβάλ και μάλλον θα γεμίσει ξανά τις αίθουσες, όπως μας συνηθίζει τα τελευταία χρόνια.

Βέβαια, γούστα είναι αυτά, αλλά η δική μου αίσθηση είναι ότι στα Βαλκάνια βρίσκονται κρυμμένες εκπληκτικές ιστορίες που περιμένουν Νέα Κύματα όπως το τωρινό ρουμάνικο να τις αφηγηθούν στη μεγάλη οθόνη και το δυναμικό είναι τεράστιο. Για να δούμε ποια είναι η αίσθηση ενός Μεγάλου Θεωρητικού του παγκόσμιου σινεμά...

Monkie:
Αγαπητέ Ηγέτη, το Βαλκανικό τμήμα έχει αποκτήσει τεράστιο ενδιαφέρον τα τελευταία χρόνια κι έτσι φέτος, παρά τις δυσκολίες στην οργάνωση του Φεστιβάλ, διέθετε την απαραίτητη κεκτημένη ταχύτητα ώστε να καταλήξει από τα πιο πλούσια της διοργάνωσης. Εσείς πώς το βλέπετε από μακριά;

Kim Jong-il:
Πράγματι Λουκά, είμαι κι εγώ από 'κείνους που ενθουσιάστηκαν με τη σύνθεση του συγκεκριμένου τμήματος, αλλά και με τη σεμνή παρουσία του πληθωρικού και θορυβώδους ρουμάνικου κύματος που αριθμεί δύο μόλις ταινίες και μία (αλλά καθόλου σεμνή θα έλεγα) παρουσία στο σενάριο μιας βουλγάρικης. Το λέω αυτό γιατί νομίζω ότι οι ρουμάνοι με την καταιγιστική παραγωγή ταινιών που μαζεύουν ασταμάτητα βραβεία έχουν καταφέρει να κάνουν τη λέξη βαλκανικό δευτερεύουσας σημασίας. Αν όλοι οι υπόλοιποι προσπαθήσουν να τους μιμηθούν, τότε θα χαθούν κάποιες άλλες ιδιαιτερότητες που μπορεί να έχουν ενδιαφέρον. Πάρε παράδειγμα τους Τούρκους που με την τεράστια παράδοσή τους δεν έχουν να φοβηθούν τίποτε κι όμως το Majority μοιάζει σαν κάτι πιο κοντά στο ρεαλιστικό ρουμάνικο στιλ παρά στο γνώριμο, συχνά ποιητικό και αφαιρετικό τούρκικο.




M:
Νομίζω ότι σημειώνετε κάτι πολύ σημαντικό, αφού τα Βαλκάνια, όσο κι αν κάποιοι στο άκουσμα της λέξης σκέφτονται τρομπόνια και τσιγκάνους ελέω Κουστουρίτσα, διαθέτουν μια πολυμορφικότητα που πλέον δεν καταπιέζεται από πολιτικές καταστάσεις κι ίσως κάνει την ενιαία ονομασία παρωχημένη. Η αντικατάσταση του ενός στερεότυπου από ένα άλλο, αυτό του ρουμάνικου ρεαλισμού με το πικρό χιούμορ και την οδυνηρά στεγνή ματιά στο δίπολο παρελθόν-παρόν δε βελτιώνει την κατάσταση.

KJ:
Μέχρι τουλάχιστον να αντικατασταθεί απ' το αλβανικό Νέο Κύμα ή τη μαυροβουνιώτικη Νουβέλ Βαγκ ή ότι άλλο θεωρήσουν τα Φεστιβάλ της Δύσης ως καλή αντανάκλαση του οριενταλισμού με τον οποίο βλέπουν τα Βαλκάνια ακόμη. Η ουσία είναι οι βούλγαροι και οι υπόλοιποι να απαντήσουν με τις δικές τους εκδοχές και με ανταγωνιστικό πνεύμα στο ρουμάνικο στιλ ώστε τα Βαλκάνια να πάρουν και πάλι φωτιά, με την καλή έννοια προφανώς και να πάψουν να προκαλούν την ψευδαίσθηση ενός ομογενοποιημένου πολιτιστικού προϊόντος.

M:
Μήπως λείπει η Ελλάδα απ' αυτό το τμήμα, ειδικά ως μια χώρα που δεν πολυκαίγεται τις τελευταίες δεκαετίες να συσχετιστεί μ' αυτό που λέμε Βαλκάνια, είτε είναι στερεότυπο είτε κάτι υπαρκτό;

KJ:
Ναι, νομίζω ότι θα μπορούσε το πρόγραμμα να  περιλαμβάνει μία ή δύο ταινίες απ' την εντόπια παραγωγή οι οποίες θα έμπαιναν στη διαδικασία της σύγκρισης στο μάτι του άσχετου και του ξένου θεατή, ανεξάρτητα απ' το αν υπάρχει και το ελληνικό τμήμα για όσους θέλουν μια γεύση. Κάποιος που αποφασίζει να παρακολουθήσει στενά το βαλκανικό τμήμα για κάποιο λόγο δεν έχει την ευχέρεια να επιλέξει, από την πληθώρα ελληνικών ταινιών, εκείνες που θα τον βοηθούσαν να έχει μια ολοκληρωμένη εικόνα του κοινωνικού και πολιτιστικού μωσαϊκού που, μερικώς βέβαια, αντικατοπτρίζεται εδώ.

M:
Η παρουσία στο βαλκανικό έδαφος του Στίβεν Σιγκάλ και του Ντολφ Λούντγκρεν, που γυρίζουν τις ταινίες τους με ντόπιους κομπάρσους και τεχνικά τιμ μπορεί να επηρεάσει το σινεμά της περιοχής;

KJ:
Μόλις ανέφερες δύο απ' τους αγαπημένους μου δημιουργούς που, στο είδος τους, γαμάνε και δέρνουν κυριολεκτικά. Και θα ήθελα πολύ να δω μια βαλκανική σκηνή ταινιών δράσης και πολεμικών τεχνών, των οποίων είμαι λάτρης. Ο δε Ντολφ είναι πλέον ένας οτούρ κι αν πάει έτσι θα φτάσει να γυρίζει με το ρυθμό του Γούντι Άλεν.




M:
Ίσως όταν φτάσει στην ηλικία του.

KJ:
Σε κάνει ν' αναρωτιέσαι πόσες ταινίες το χρόνο θα γύριζε ο Γούντι αν είχε φουσκώσει σαν τον Ντολφ.

M:
Μήπως όμως είναι πιο ευέλικτος έτσι;

KJ:
Εννοείς ερμηνευτικά;

M:
Εδώ που τα λέμε ο Ντολφ έχει παγιδευτεί σ' έναν ρόλο. Δε θα μπορούσε να πείσει σε μια ρομαντική κομεντί.

KJ:
Μην το λες. Ένας τουμπανιασμένος μα ευαίσθητος και με καλοφορμαρισμένο κατάξανθο μαλλί ζεν-πρεμιέ μπορεί να λειτουργήσει κωμικά.

M:
Ως φόρμα ίσως...

KJ:
Φορμαλισμό στον φορμαλιστή;

M:
Αποσύρομαι ταπεινά.

KJ:
Κίτρινη κάρτα. Από δω και πέρα σε λοκάρω...

M:
Καλά δεν είπα ότι είμαι κι ο Δήμος Θέος.

KJ:
Αυτό σου έλειπε. Διάβασε το βιβλίο μου και πολύ σου είναι. Εδώ εγώ και ακόμη να τελειώσω το δικό του. Εφτά φορές το ξεκίνησα...

M:
Εγώ δεν το ξεκίνησα καν.

KJ:
Άσε. Δεν παλεύεται.

M:
...

KJ:
Ζζζζζζζζζζζζζζζζζζζζ...
Another undisputed truth by Monkie and The Supreme Leader

0 comments:

Post a Comment

KIM'S 1-LINE REVIEWS

Leader's Mood: STRANDED


AMIGO

Ιστορικό στιγμιότυπο γεμάτο από ενδιαφέροντες παραλληλισμούς με το σήμερα, αλλά με πολύ αργή κλιμάκωση και παράταιρο, ετεροχρονισμένο χιούμορ.


CARANCHO

Καλοπαιγμένο και με πρωτότυπη πλοκή, αλλά μακρόσυρτο, χωρίς σκηνοθετικό ρυθμό και χωρίς πραγματικό φινάλε.


THE EDGE

Άψογο σε όλα όσα υπόσχεται, συν τα τρένα, ίσως το καλύτερο ρωσικό μπλοκμπάστερ που έχω δει ποτέ.


TINY FURNITURE

Καλή χρήση του ψηφιακού μέσου, ωραία κάδρα, χιούμορ και σαρκασμός, από μια κοπέλα που κάνει το αντίθετο του mumblecore με τα ίδια μέσα.


THE ADVENTURE OF IRON PUSSY

Μπι-Μούβι κωμωδία αναφορών σε άλλα είδη, δε θα την έβλεπε ποτέ κανείς αν δεν υπήρχαν τα αφιερώματα σε σκηνοθέτες.


MEEK'S CUTOFF

Παλιομοδίτικο γουέστερν για την κατάκτηση της Δύσης που ξεκινά με υποσχέσεις για ινδιάνους που τρέχουν γύρω από φλεγόμενες άμαξες και καταλήγει ως υπαρξιακό δράμα.


KOSMOS

Ένας ελκυστικά αλλόκοτος χαρακτήρας κι ένα μάτσο αλληγορίες σε μια υπέροχα φωτογραφημένη κι ερμηνευμένη ταινία, που ξέρει και πότε να τελειώσει.


COLD WEATHER

Μπράβο στον τυπά που έβγαλε απ' το μανίκι του μια απλή ταινία με πλοκή αντί για ένα ακόμη φεστιβάλ αυτολύπησης του μέσου απροσάρμοστου ανεπάγγελτου αμερικάνου νέου (ναι, έχουμε καταλάβει γιατί το τμήμα λέγεται Young Americans).


R

Καλοφτιαγμένο από πολλές απόψεις, αλλά ακατανόητο ως προς την ουσία του.


45 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

Κακογραμμένη και εντελώς άστοχη στην αντιμετώπιση του καίριου θέματος που υποτίθεται ότι επιχειρεί να σκιαγραφήσει.


OUTBOUND

Τυπική ρουμάνικη ρεαλιστική απόδοση της αγωνιώδους μέρας μιας μητέρας σε φυγή, με αναπάντεχο, αλλά μάλλον εύλογο φινάλε.


DIABLY DIABLY

Πότε θα πάψουν οι σινε-τσιγγάνοι να χορεύουν σαν καλοκουρδισμένες ελεύθερες ψυχές στα λιβάδια μπροστά στα έντρομα μάτια των χριστιανών και των νοικοκύρηδων;


THE IMPERIALISTS ARE STILL ALIVE!

Χαλαρή και αργόσυρτη σκιαγράφηση του συνδρόμου καταδίωξης που μεταδίδεται σιγά-σιγά και στις τάξεις των απόδημων μεγαλοαστών ισλαμιστών.


WINTER'S BONE

Εξαιρετική κατασκευή και αφήγηση απ' όλες τις απόψεις, παρά την κατώτερη των προσδοκιών επίλυση του κυρίως προβλήματος, ίσως είναι η σοβαρή ταινία που θα ήθελε να κάνει ο Rob Zombie.


THE HUNTER

Μια απαισιόδοξη ταινία εκδίκησης που θυμίζει αμερικάνικα 70s, πολύ αργή για τον μέσο θεατή, πολύ κυνική και απλοϊκή για τον μέσο σινεφίλ.


OPEN HEARTS

Κουραστική σαπουνόπερα με την επίφαση του Δόγματος, λειτουργεί και ως απόδειξη ότι χωρίς τους καλούς δανούς ηθοποιούς το Δόγμα θα είχε ξεχαστεί πολύ νωρίτερα.


ERRATUM

Μια άψογη τεχνικά ταινία, με τέλεια φωτογραφία και υπέροχη μουσική, αλλά κι ένας ψυχρός, αδιάφορος κεντρικός χαρακτήρας που δε σε τραβά ποτέ μέσα στην ιστορία του.


EROTIC MAN

Ένα χάρμα οφθαλμών για το αντρικό μάτι, αλλά και μια μάταιη προσδοκία ενός εξαιρετικού δημιουργού να καδράρει τον ερωτισμό, κάτι που μοιάζει αναπόφευτα ανεκπλήρωτο.


LITTLEROCK

Μια ενδιαφέρουσα, γλυκιά ματιά σε διάφορες παραλλαγές του ζητήματος της ανθρώπινης επικοινωνίας κι ένα φινάλε που δίνει επιπλέον βάρος σε όσα προηγούνται.


ATTENBERG

Κουραστική επανάληψη συγκεκριμένων εκφραστικών σχημάτων κι ένα βαθύτερο σχόλιο που είτε βγάζει μάτια απ' το πρώτο δεκάλεπτο είτε δεν το καταλαβαίνει ποτέ κανείς.


MAJORITY

Μια πολύ καλογραμμένη και ρεαλιστική σκιαγράφηση του πώς η γενιά που τσιμέντωσε το αστικό τοπίο για ν' ανέβει τάξη, τσιμεντώνει και τα μυαλά των παιδιών της για να περιφρουρήσει τα κεκτημένα της.


OCTOBER

Όμορφα καδραρίσματα και λιτότητα στις ερμηνείες, αλλά εν τέλει αδιάφορο και παρωχημένο.


DONKEYS

Ακόμη μια ταινία που προσπαθεί ν' ακολουθήσει κάποιο δανοφερμένο σινε-μανιφέστο και καταλήγει υπερφορτωμένη άνισα με τραγωδίες και παρωχημένο μπλακ-χιούμορ γύρω από έναν χαρακτήρα τόσο καταδικασμένο εξ αρχής που δεν είναι καν αστείο.


ANIMAL KINGDOM

Με εξαίρεση μια αποθαρρυντική κοιλιά κάπου στα 2/3 πρόκειται για ένα καλοφτιαγμένο θρίλερ, χτισμένο γύρω από έναν πολύ ενδιαφέροντα χαρακτήρα.


PUTTY HILL

Αν και εξοστρακίζεται εύκολα στην ουδέτερη σφαίρα του χαριτωμένου, το Putty Hill είναι μια ωραία ιδέα, επαρκώς εκτελεσμένη και με δύο όμορφα φινάλε αντί για ένα.


DR. CHICAGO - RIDE DR. CHICAGO RIDE

Πιο ενδιαφέρον εικαστικά και πολύ πιο αστείο το πρώτο μέρος, αρκετά φορτωμένο με ανούσιες υπερβολές το δεύτερο, κουραστικό το συνολικό αποτέλεσμα, αν και σε σημεία αντιλαμβάνεται κανείς την επιδραστικότητα του.


IF I WANT TO WHISTLE, I WHISTLE

Τρεις γενιές χαμένες κι εκείνοι που νοιάζονται για τον Άνθρωπο, παίζουν θέατρο στο σανίδι ενός αναμορφωτηρίου με αποτέλεσμα ακόμη μία πολύ καλή ρουμάνικη ταινία.


SHELTER

Το χάσμα μεταξύ της γενιάς που μεγάλωσε πριν το "Τείχος" κι εκείνης που γεννήθηκε μετά, αυτής που είδε το τέλος της επανάστασης κι εκείνης που δεν ξέρει πώς να κάνει τη δική της σκιαγραφείται σ' ένα καλογραμμένο κι εξαιρετικά ερμηνευμένο στιγμιότυπο της βουλγάρικης καθημερινότητας.


INCENDIES

Τραβηγμένο απ' τα μαλλιά, χωρίς ρυθμό κι εκβιαστικό, ακόμη και ως αλληγορία, αφήνει τους χαρακτήρες μετέωρους στο έλεος του ιστορικού πλαισίου, ώστε τελικά γελάς αντί να συμπάσχεις.


POETRY

Απαιτεί υπομονή ως το τελευταίο 40λεπτο, αλλά μάλλον είναι η πιο συγκλονιστική ταινία της φετινής σεζόν.


DERBY - MUSIC IN THE BLOOD - THE CAGE

3 μικρές ταινίες διαφήμιση για το νέο κύμα του ρουμάνικου κινηματογράφου, με αληθοφανείς διαλόγους, υπόγειο χιούμορ και οικείους χαρακτήρες.


KONIEC SWIATA

Η ζωή δύο ανθρώπων που γέρασαν μαζί, με μια υπέροχη, χωρίς λόγια, στιγμιοτυπική αφήγηση.


WRONY

Με μια απλή, εικαστικής ομορφιάς ματιά σε μια ημέρα απ' τη ζωή δύο κοριτσιών μαθαίνουμε πώς η αθωότητα δίνει, ανεπιστρεπτί, τη θέση της στο δόλο.


ENVY

Ένα καλοφτιαγμένο κι εξαιρετικά καλοπαιγμένο δοκίμιο πάνω στο φθόνο, την ομορφιά και την ασχήμια.


MYSTERIOUS OBJECTS AT NOON

Ενδιαφέρον αφηγηματικό πείραμα, λιγότερο ενδιαφέρουσα ιστορία από αυθόρμητους αφηγητές, πολύ πιο συμπαθείς τελικά απ' τους χαρακτήρες που εκείνοι έπλασαν.


WHAT I LOVE THE MOST

Λίγο μετά την εξαιρετική εισαγωγή, αντιλαμβάνεσαι ότι βλέπεις μια ταινία που δεν καταλήγει πουθενά, αλλά δίνει χώρο και χρόνο στους ηθοποιούς της να δώσουν απολαυστικές ερμηνείες.
WORDZ OF WISDOM (?)
A film which merely aims to make a profit by showing off the stars' faces cannot be real art. The capitalist cinema, which promotes a few "popular stars" to curry favor with the audience, is in essence a reactionary art form which reduces the stars to puppets and the film to a commodity. There cannot be a genuine creative spirit, and the beautiful flower of art cannot bloom where actors sell their faces and even their souls. -Kim Jong-il

Buy my book On the Art of Cinema here...
MOTHERSHIPS
THE FLUX CAPACITOR (?)
HMMMM!

Κορεάτικη γραφή;